Zdarza się, że bluzka, która w trakcie zakupów wydawała się urocza, w domu już nie budzi zachwytu, a po rozpakowaniu drogiego szalika nagle przypominasz sobie, że masz już niemal identyczny. Kto z nas nie zna takich sytuacji? Oczywiście w pierwszej chwili masz ochotę zanieść produkty do sklepu lub, jeśli był to zakup online, odesłać do sprzedawcy i poprosić o zwrot pieniędzy. I na szczęście w określonych sytuacjach masz do tego prawo. Dowiedz się, kiedy ci ono przysługuje i jak z niego korzystać.
Przejdź do sekcji artykułu:
Zwrot towaru to co innego niż reklamacja:
Innymi słowy, przyczyną reklamacji jest fakt, że produkt jest niepełnowartościowy, a przyczyną zwrotu jest to, że po prostu się rozmyśliłeś.
Czytaj również: Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest prawdziwy i legalny>>
Jeśli kupujesz przez Internet, masz możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiasz coś przez telefon lub nabywasz poza siedzibą przedsiębiorstwa (na przykład podczas prezentacji).
Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość - pobierz wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy>>
Warto wiedzieć, że przy każdym takim zakupie sprzedawca ma obowiązek poinformować cię o przysługującym ci dwutygodniowym terminie zwrotu bez podania przyczyn. Jeśli tego nie zrobi, termin automatycznie przedłuża się aż do 12 miesięcy.
Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki. Jeśli kupiłeś produkt nie od przedsiębiorcy, lecz od osoby prywatnej, nie ma ona obowiązku przyjmować od ciebie zwrotu. Oczywiście może, jeśli chce, zaoferować ci taką możliwość, jednak zależy to wyłącznie od jej dobrej woli.
Produkt musisz odesłać na swój koszt. W kwocie zwróconych przez sprzedawcę pieniędzy musi zawierać się koszt wysyłki produktu do ciebie, równy najtańszej opcji z cennika oferowanego przez sprzedawcę. Zobacz poradnik: Jak tanio robić zakupy przez Internet i poznaj cenne wskazówki, jak zminimalizować ryzyko niezadowolenia z nabytego produktu i konieczność jego odsyłania.
Prawo do zwrotu towaru w ciągu czternastu dnia jest bardzo wygodne z perspektywy klienta, jednak nie obowiązuje w każdej sytuacji.
Uwaga!
Do 1 stycznia 2021 roku nie było możliwości zwrotu zakupu, jeśli nabywałeś go na dane swojej działalności gospodarczej. Sytuacja ta zmieniła się jednak po 1 stycznia 2021 – przedsiębiorca może zwrócić towar kupiony na odległość. W tym celu wystarczy złożyć oświadczenie o odstąpieniu umowy na piśmie lub wysłać stosownego maila. Należy podać w nim szczegóły zamówienia, dane naszej firmy i sprzedawcy, od którego nabyliśmy produkt, a także zakres, w jakim chcemy odstąpić od umowy. Warto też wspomnieć, że prawo zwrotu będzie przysługiwało przedsiębiorcy tylko wtedy, kiedy umowa, którą zawarł ze sprzedawcą nie miała charakteru zawodowego.
Z ich odesłaniem także możesz mieć problem.
Sklepy stacjonarne nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabywały je poza siedzibą sprzedawcy.
Zasada zwrotu towaru w ciągu czternastu dni stała się jednak niezwykle popularna wśród konsumentów. Na forach można znaleźć mnóstwo wypowiedzi osób zaskoczonych faktem, że sklep nie przyjmuje zwróconego towaru.
Sklepy sieciowe z kolei musiały poradzić sobie z pewnym paradoksem: ich klienci zamawiający produkty online mogli je zwracać, natomiast klienci kupujący w sklepie nie mieli takiej możliwości. Skutek jest taki, że coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom określony czas na zwrot produktów bez podania przyczyny, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zakupów internetowych.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Zasady zwrotów są ustalane indywidualnie przez sieć sklepów i powinny być dostępne na stronie internetowej. Dlatego gdy robisz zakupy w sklepie stacjonarnym, w którym masz możliwość oddania produktu, dowiedz się dokładnie, jakie panują tam reguły.
Może się bowiem okazać, że w polityce zwrotów sieci istnieją pewne ograniczenia, na przykład sklep nie przyjmuje zwrotu kolczyków. Możesz też mieć problem ze zwróceniem karty podarunkowej.
W sklepach internetowych coraz bardziej popularne są płatności odroczone - tzn. kupujesz teraz, płacisz później, np. za 30 dni. Czy w przypadku takich zakupów z odroczoną płatnością obowiązują te same zasady zwrotu towaru zakupionego na odległość? Tak! Zasady i obowiązujące zasady zwrotów są takie same, zaletą takich zakupów jest fakt, że nie trzeba "zamrażać" gotówki - jeśli zwrot nastąpi przed terminem zapłaty za produkt (zwykle to 30 dni), nic nie musisz płacić. Płatności odroczone są dobrą opcją dla osób, które po raz pierwszy kupują w danym sklepie internetowym, nie mają do niego zaufania i boją się o to, czy nie stracą pieniędzy. W przypadku sklepów internetowych, które nie oferują płatności odroczonych, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą - pozostaje czekać do następnego miesiąca lub skorzystać z pożyczki online.
Soonly Finance spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (02-092) przy ul. Żwirki i Wigury 16c, telefon 660 600 700. NIP: 525-253-13-20, REGON: 146101268. Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, KRS 0000418977. Kapitał zakładowy w wysokości 40 019 100 złPożyczkodawcą jest Soonly Finance sp. z o.o. Przyznanie pożyczki zależy od wyniku oceny zdolności kredytowej wnioskodawcy.
Reprezentatywny przykład dla pierwszej pożyczki udzielanej za pośrednictwem strony internetowej www.vivigo.pl, aplikacji mobilnej vivigo.pl lub przez telefon: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) to 0% przy założeniach: całkowita kwota pożyczki 1 000 zł; całkowita kwota do zapłaty 1 000 zł; oprocentowanie stałe w skali roku 0%; całkowity koszt pożyczki 0 zł; umowa na 61 dni. Stan na 23.09.2024 r.
Reprezentatywny przykład dla kolejnej pożyczki udzielanej za pośrednictwem strony internetowej www.vivigo.pl, aplikacji mobilnej vivigo.pl lub przez telefon: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) to 313,16 % przy założeniach: całkowita kwota pożyczki 5 000 zł; całkowita kwota do zapłaty 5 616,57 zł; oprocentowanie stałe w skali roku 18,5%; całkowity koszt pożyczki 616,57 zł (prowizja 540,75 zł, odsetki 75,82 zł); umowa na 30 dni. Stan na 23.09.2024r.
Pożyczkodawcą jest Soonly Finance sp. z o.o. Przyznanie pożyczki zależy od wyniku oceny zdolności kredytowej wnioskodawcy.
Informujemy, że działamy w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym oraz Ustawie o kredycie konsumenckim.
Opłata za minutę połączenia zgodna z taryfą operatora.
Maksymalna wysokość pierwszej pożyczki przez internet lub telefon to 3000 zł, maksymalna wysokość kolejnej pożyczki przez internet lub telefon to 8000 zł. Jednorazowa opłata rejestracyjna, która jest niezwłocznie zwracana wnioskodawcy, wynosi 1 grosz (gdy Klient dokonuje opłaty rejestracyjnej na jeden z rachunków bankowych, w którym Spółka posiada swoje konto) lub 1 złoty (gdy Klient korzysta z systemu Autopay).
Administratorem danych osobowych jest Soonly Finance sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Żwirki i Wigury 16c, 02-092 Warszawa. Wszelkie informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych, celów, w jakich są przetwarzane, podstaw prawnych przetwarzania, kategoriach odbiorców danych osobowych, okresie przetwarzania danych, konieczności lub dobrowolności podania danych osobowych i konsekwencjach ich niepodania, zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji i przysługujących Ci uprawnieniach znaleźć możesz w naszej Polityce Prywatności.
Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Soonly Finance sp. z o. o. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.
W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Soonly Finance sp. z o. o. a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej TUTAJ. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.
Szybka pożyczka przez Internet – vivigo.pl